Birgitta Bäckström: Visor för barn och vuxna, läromedel, blogg

 

ATT LEDA BARNKÖR / TIPS/ REPERTOAR /MINNEN

 TIPS FRÅN BIRGITTA

Jag är f.d. lågstadielärare och barnvisekompositör. Mer än 50 år med barn och sång som lärare och mer än 30 år som körledare för barn, dels skolkör åk 2-3, dels barnkörer 5-10 år. Här är en del tips från mig. Kanske något som passar dig? 

 

Så här gör/gjorde jag i mina barnkörer. Passar också i förskoleklass eller åk1-2: 

* Varje gång vi ses – 60 min en gång i veckan - börjar vi på samma sätt med bekanta visor och rörelsesånger, ett pass på 6-7 min i snabb följd. Barnen känner igen visorna och vet att det är för att få igång kroppen och rösten som vi sjunger dem. De har kanske suttit stilla på vanliga lektioner under dagen och har mycket spring i benen.
* Därefter repeterar vi inlärda sånger, lär oss något nytt och släpper fram olika förslag som barnen har själva i den mån vi hinner. 

* Vi varvar med ramsor, rytminstrument, musiklekar och danser i ring. 

* Högt tempo - inga pauser för onödigt prat eller funderingar på vad som ska hända.

* Kort avslappning, gärna sittande på mattor på golvet. Nu blir det en liten stund för samtal och frågor. Sen full fart igen.

* Slutar alltid med en lugn sång, "Tänk att du är du"…”Tillsammans”, "Nu vill vi bara säga ha det bra..." stående i ring, hand i hand. Ett kort intro så vet barnen vad som gäller. Man lämnar sångstunden så lugnt som möjligt och utan att knuffas eller trängas.

Den här arbetsgången har vi i stort sett varje gång för att barnen ska känna igen sig och bli trygga i gruppen.

Vårt ”Startpass” och arbetsgången i min kör, körs i följd utan paus

1. Jag blir så glad när jag ser dej! (mel. från Israel  Ur Olle Widestrand, Sjung med s 26 En liten sång)

//:Jag blir så glad när jag ser dej!://
Jag blir så gla-ad när jag ser dej!
Jag blir så glad, så glad, så glad när jag ser dej! 
( sjungs 2 ggr, hoppa upp och avsluta med ett HEJ!! armarna mot taket) 

2. Det finns nå´n av varje sort,   (Ta ut rörelserna ordentligt)
nå´n är lång och nå´n är kort,
nå´n är stark och nå´n är svag,
men ingen är precis som jag! 

  1. Fötter, ben och kropp,
    armar, hals och huvudknopp –
    det är jag! (det är DU!)
    (sjungs 2 ggr, peka på dej själv första gången -på kompisen intill andra gången. Man får kittlas! Ett skratt stärker magmusklerna...)

    4. Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
    Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
    Ögon, öron, kinden klappen får.
    Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)

    5.Nu ska vi snurra, snurra, snurra! (Andeby/Wanngren)
    Nu ska vi snurra, snurra, snurra!
    Nu ska vi snurra! - tills det säger STOPP !
    (hoppa, dansa, flyga, smyga etc. Slutar med "Sätta oss i ringen" och då har alla fått leka av sig ordentligt. )


                                                                                      

Några enkla musiklekar för avkoppling som jag brukar använda:

*Doppa kroppen:Spela musik på CD el. piano, stanna, säg ett tal 1-10, doppa så många kroppsdelar i golvet, upp igen, nytt tal...

* Gömma nyckel: En elev går ut, göm en stor nyckel, vägled den som letar genom att sjunga starkare ju närmare han/hon kommer nyckeln.

* Fåglar- björnar: Dela barnen i två grupper, björnar och fåglar.Mörka toner på piano - björnarna är ute och lufsar, ljusa toner - fåglarna flyger, mörkt och ljust - alla är ute i skogen samtidigt - utan att störa varandra.

* Statyer (känslor, sport) : Spela musik, stanna, alla visar en känsla med kroppen: arg,glad, trött etc.     Alt:visa olika sporter med kroppsspråk, gissa varandras sport.

* Rövarna (Härén-Hellsing, Våra visor) Hälften av barnen går ut, hälften föreställer träd i skogen, men någon/några utses till rövare. Man sjunger sången, halva gruppen går runt i skogen, på sångens: När klockan slår fem då kommer han FRAM! rusar rövaren/rövarna ut och fångar någon kompis.

* Måndag är så mallig (Veckodagarna-Olle Widestrand, Smått och gott) Gör skyltar med dagens namn i stora bokstäver, band att hänga runt halsen på sju barn, ställ upp i rätt ordning, sjung visan och gå runt i stor cirkel och dramatisera sången efter innehållet i texten; mallig, sur och tvär etc. Upprepa med nya barn.

*Jätten och älvan- Under sång, t.ex. Hej tummen upp, virvlar barnen runt. Plötsligt kommer jätten - mörka toner på pianot (eller trumma) och förstenar alla (ligger på golvet, TYST) Älvan (ljusa toner på pianot eller triangel,pingla...) löser förtrollningen och dansen fortsätter. Ungarna älskar den här leken!

Gosedjur i en korg - sjung sånger som passar.

* Bilder - vilken sång?

* Låteri - en textremsa visas - vilken sång?

* Rör dej! egen visa av Birgitta Bäckström (ur Kul att se dej, Gehrmans förlag) Finns på Youtube

Hänger du med? egen visa av Birgitta Bäckström (ur Hänger du med? Gehrmans förlag)

Önskeringen Gullan Bornemark

* En bonde i vår by Lär barnen att göra leken snabbt utan att välja "rätt" kompis. 

 

                                                       

 

Sånglekar, namnlekar, dagar, månader
(En del tips hämtade från musikgruppen i lektion.se)

Namnlek vid skolstarten eller annat sammanhang
Mel. I am an austronaut (sök på youtube)
Stå i ring, sjung en vers för varje barn medan man hittar på en rörelse som alla gör. Det kan bli många verser och många olika rörelser och många skratt...

Lotta är här idag,
Lotta är här idag,
Lotta är här och det är bra,
Lotta är här idag!

Olle är här idag etc.

 

Namnlek med boll

Sitt i ring, sjung på enkel melodi -"Jag heter Britta. Vad heter du?" Rulla bollen till någon annan, som svarar: -"Jag heter Olle, vad heter du?" etc Läraren hjälper till med sången och med namnen tills alla blivit presenterade.

Variation: Vad gillar du? -Jag heter Olle och jag gillar glass. Jag heter Anna och jag gillar att simma. etc

Vad är du rädd för? Jag heter Eva och jag är rädd för getingar. Jag heter Per och jag är rädd för bilar. etc
Vad vill du bli? Jag heter Nisse och jag vill bli astronaut.....


En rolig namnlek är vampyren.
Ett barn står i mitten av ringen och föreställer en vampyr. Vampyren börjar att gå i mot en av klasskompisarna i ringen, innan vampyren hugger tag i kompisen ska han /hon säga ett annat namn som finns i ringen. Om inte personen hinner komma på ett namn innan vampyren hugger så är det han/hon som får vara i mitten. Barnen brukar älska den här leken och man övar på alla namnen också samt att våga fantisera och vara i mitten!


Måndag är så mallig  Olle Widestrand Smått och gott
Gör sju skyltar med veckodagarnas namn på, stor stil, skyltar minst A5-format. Sätt hängband på skyltarna. Leken görs i ring, sju barn får varsin skylt runt halsen, ska ställa sig i rätt ordning och sedan gå runt i ringen och dramatisera de olika dagarna så som texten i visan beskriver; mallig, sur och tvär, bråka, hoppa kråka etc...medan alla sjunger. Byt barn och gör om igen och igen och igen...Bra lek-sång för att öva veckodagarnas namn och våga dramatisera.


Januari börjar året….Olle Widestrand Smått och gott (m.fl.böcker)
*Sjung sången: Januari börjar året...etc sittande i ring. Barn som är födda i jan. reser sig under sången, febr.barnen sedan etc. tills alla står upp. Sjung igen och sitt ner i rätt ordning. En bra lek för att introducera årets månader och barnens olika födelsedagar, inte minst för att kolla om barnen vet när de är födda...

* Kombinera med matte: Skapa ett stapeldiagram med månadernas namn och födelsedagsbarnen(blädderblock el. annat stort papper). Fyll diagrammet med vykort, bokmärkeneller egna små teckningar med barnens namn på. Låt sitta synligt på väggen eller klassrumsdörren. Dela ut i samband med födelsedagen.

*Tänk också på att det som ungarna kallar"barnsligt" ofta är ett uttryck för rädsla att göra bort sig inför de andra som de tror är mycket större och tuffare. Innerst inne gillar de fortfarande att få vara barn och känna att det är OK. Det är ofta så att om man blandar in historik kring den som skapat visorna, berättar om bakgrunden m.m.och gör det till ett temaarbete i klassen/gruppen, så kan väldigt mycket accepteras som är både kul och lite barnsligt.

Några exempel på TEMA-arbeten mu,sv,bild,dans, drama:

Lennart Hellsings underbara ramsor och sånger med både tungvrickning och klurigheter, enkla eller svåra melodier, t.o.m. lite tvåstämmigt eller kanon. Jag gjorde för några år sedan mycket uppskattade temaarbeten/konserter med flera klasser åk 1-3, de fick både historik, skriva egna ramsor och måla egna bilder till en utställning. Vi höll på en hel termin och det blev mycket uppskattat - trots det barnsliga med bl.a. Här dansar herr Gurka m.m.

Alice Tegnér, hennes liv och hennes visor, tema för en hel termin om man vill, med sånger, danser, bild, historik etc. Tacksamt tema för F-2. (Alice Tegnér, bok av Birgitta Bäckström, se hemsidan)

Temasånger: Djur, årstider, sätt att resa, vänskap, fred, olika högtider

Musik i trehundra år: Ett tema om flera stora kompositörer, dans, sång, musik,bild,text...Jag gjorde projektet tillsammans med "levande" orkester, ett arbete som tog mer än en termin i anspråk. 

Musiksaga Sussi, Tussi, Tott och det elaka trollet Bulsarunt som jag skapat för och framfört tillsammans med barn 5-9 år. Finns på min hemsida med foton, ljudfil och texter. Ett arbete som kan ta lite tid att öva in. Jag har gjort sagan dels med barnkör, dels med barn i åk 1-2. Finns att läsa/lyssna här.

                                                       

                                     

Många av mina egna visor skapade jag för mina barnkörer och vi framförde dem ofta i samband med uppträdanden för andra klasser, på äldreboenden, i olika föreningar och andra sammanhang. Ett antal av visorna spelades in av lokalradion och de blev till en CD som blev till bildspel på Youtube och till filer på Spotify. Tillfällena med barnkörerna var höjdpunkter i mitt lärarliv och är nog det jag saknar mest som pensionär. Men visorna finns kvar och används ofta i skolorna, det får jag veta bl.a. via Facebook. Kul!

En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på "X-knappen" för att ta bort.

 

GoDISS från starten 2007

 
 
 
 

 
 
 

 

 

Vår repertoar fr 2007 

( * betyder att Birgitta gjort visan.)

 

UPPVÄRMNING-RÖRELSE-DANS-LEK-RAMSOR

Jag blir så glad när jag ser dej

Det finns nå´n av varje sort (rörelsesång)

Fötter, ben och kropp... (rörelsesång)

Huvud, axlar, knän och tår... (rörelsesång)

Nu ska vi snurra...(rörelsesång)

*Klappa stampa snurra

*Alldeles för länge (Sitta stilla) (rörelsesång)

*Rör dej! (Skaka dina händer) (rörelsesång)

Sabokoaja-kadokade (Afrika)

Nu är vi här igen (dans)

..(Anna).......är här idag!

Bim bam biri biri bam

Äppel-Nisse (sång m jenkadans)

En bonde i vår by (danslek)

Gömma nyckel (musiklek)

Björnar och fåglar (musiklek)

Björnen sover

"Doppa kroppen" (musiklek)

Nu ska vi leka namnstafett (sånglek)

*Hänger du med? (Rörelsesång)

Jätten och älvan (musiklek)

Flätan (musiklek)

"Låteri" (musiklek)

*Dange dang (instrumentvisa

Musiklek:"dobido"remsor

Musiklek med bilder Vilken sång?

Vi spelar rytminstrument 

Hej tummen upp

Viddeviddevitt (ramsa)

Harrys hare (ramsa)

Å apelsin å apelsin, kiwi (ramsa)

Var inte som en igelkott

*Spöksamba

Rövarna (musiklek)

 

VI OCH VÅR OMVÄRLD

 *OjOjOj vad det är skoj

*GoDISS-sången

*Förlåt

Tänk att du är du (Per Gunnarsson)

*När jag var mycket liten

*How are you today?

*Can you see a dog?

* Vadå!? 

*Skvallerbyttan

*Kul att se dej!

*En glad melodi (Två enkla små toner)

*Jorden är vår

*Godnattvisa

*Kom och låt oss sjunga för freden  

I min lilla vrå

*Freden börjar med barnen

*Solen lyser bara för oss

* Får jag hålla din hand?

* Rätt-visan

Dona Nobis Pacem 

*Hurra-visan

*Klockan tickar*...

Kumbaya (Afrikansk sång)

Åsnefålen (Anita Bohl/Jerker Leijon

När solen går upp (O.Widestrand)

Mina fem sinnen (O.Widestrand)

Månen (O.Widestrand)

Vi bygger opp (O Widestrand)

Gå i solen (G.Bornemark)

Bara en (G Bornemark)

Önskeringen (G Bornemark)

När man är liten och trött (Andeby)

*Kom och låt oss sjunga för freden

 

VINTER-LUCIA-JUL

*Nu kommer vintern (Små flingor...)

*Den första snön

*Änglar sjunger (julvisa)

*Tomtevisa

*Mjuka paket

*Lucia är en flicka

*Nu väntar vi på julen

*God Jul (En stjärna i vårt fönster)

Father Christmas

Låt oss alla tända vårt ljus idag

I krubban i stallet

 

TEMA-VISOR

Astrid Lindgren-visor

Kattvisor

Valpen min

Vår lilla fru katt

Var bor du lilla råtta

Vem krafsade på dörren (Hallqvist/Boldeman)

Imse Vimse "Rockspindeln"

Jag är en liten kanin

En flodhäst kom till mej

Teddybjörnen Fredriksson

 

ÅRSTIDERNA-VÅR-SOMMAR

*En påskkäring är jag   

* Äntligen vår!

 Årstiderna, månaderna, veckans dagar

Januari börjar året

Måndag är så mallig (sång och lek)

Måndag gör jag ingenting...

* Nu är det sommar!

* En försommardag

* Sommarvals 

När solen går upp

Vårfunderingar

 

Alice Tegnér-tema

Fakta om Alice Tegnér

Nu ska vi sjunga-sånger

Nu ska vi leka skola ( Nu ska vi sjunga)

Världen är så stor så stor (Nu ska vi sjunga)

Blåsippan ute i backarna står ( Nu ska vi sjunga)

Bä bä vita lamm 

Videvisan och många fler visor

Små små fågelungar

Lyckans land (Vid en väg på en sten)

Lennart Hellsing-Tema

Herr Gurka

Hej sa Petronella

Där uppe i gardinerna

 

Evert Taube-tema

Pappa kom hem

Oxdragarsång/ refrängen

Rönnerdahl han skuttar/vers ett

 

Bach-tema m berättelse och musik på orgel m Christine

Lite om W A Mozart

Kom hör min vackra visa (Mozart)

 

 

 
 
 

Kördag med alla DISSkörerna 

 

Verksamhetsberättelse för GoDISS

Under hösten 2007 bildades barnkören GoDISS, som i september startade sin verksamhet med 15 flickor i åldrarna 5-9 år. Under våren fylldes gruppen på med nya deltagare samtidigt som andra slutade. Antalet vid avslutningen i april var 12 flickor.

Vi har träffats 10 gånger under hösten och  13 gånger under våren.

GoDISS  har under hösten sjungit rörelsesånger, sånglekar, danslekar och många av mina egna barnvisor om vänskap, fred, höst och jul. Höstens arbete avslutades med ett program i Heneskolans matsal  för intresserade föräldrar och släktingar.

Under våren 2008 arbetade kören tematiskt om Alice Tegnér, hennes liv och musik. Jag berättade för barnen om Alice och vi sjöng visor ur ”Nu ska vi sjunga”. Barnen fick varsitt exemplar av min lilla bok om Alice Tegnér, tidigare utgiven av Liber läromedel. Vårens arbete avslutades med att GoDISS medverkade i DISSfamiljens gemensamma kördag i april.

Hösten 2008 har GoDISS haft 14 medlemmar. Verksamheten har bedrivits som ovan och temat för terminen har varit ”Vi och våra vänner”. 19 nov hade GoDISS ett program i Heneskolans matsal  för intresserade föräldrar och släktingar m.fl.  13 dec  Julstämning i Skövde Kulturhus,där GoDISS hade ett eget uppträdande.

Våren 2009 Kören har haft 17 sammankomster med 14-15 medlemmar, enbart flickor. I6 januari 2009 medverkade GoDISS vid en ceremoni för nyexaminerade lärare i en fullsatt S:ta Helena k:a . Onsdag 11 febr  sjöng GoDISS i Heneskolan på årsmöte för Lärarförbundets pensionärsförening. 18 april  Program på Billingehus kl 12.00 för jubilerande föreningen DKG/Sigma, ett internationellt nätverk för kvinnliga utbildare.    25 aprilKördag för alla DISSkörer med konsert  i Wennerbergssalen

Hösten 2009 Start 2 sept Kören har haft 17 medlemmar. Vi har träffats för övningar 12 gånger och har haft fyra uppträdanden. Repertoaren har varit blandad, men mest har vi sjungit Birgittas sånger. 18 nov S:t Johannes kyrka, "Kaffevrån" 21 nov S:t Lukas kyrka, barndop 25 nov  program i Heneskolans matsal  för intresserade föräldrar och släktingar m.fl. 12 dec Julstämning i Skövde Kulturhus, där GoDISS hade ett eget uppträdande.

Våren 2010 20 mars Toner till kaffet med små och stora DISStjejer, Kyrkans hus 24 april Karamellodier med barnkören GoDISS Kulturhuset Skövde 5 maj  HSB:s årsmöte i S:t Johannes Kyrka, Hentorp 12 maj Matsalen Heneskolan.  Vi avslutar terminen tillsammans med föräldrar, syskon och andra intresserade.

21 maj Marte Meo-kongress Billingehus, GoDISS sjunger på avslutningen. Hösten 2010 Höstterminen startade 8 sept med 20 anmälda flickor. Lörd.2 okt Kördag för alla DISSkörer , Evert Taube-program Sönd 10 okt kl 16.00 Medverkan i  S:t Joh.Kyrka Sönd 28 nov kl 16.00 Små och stora DISStjejer, Julprogram i Kyrkans hus. 24 dec Sång vid julkrubban,S.t Joh. kyrka

Våren 2011 Vårterminen startade 19 jan med 18 flickor, varav 3 var nya i gruppen. Lörd 12 mars Besök av VOX, musiksaga och gemensam sång. Sönd 17 april Medverkan i S:t Joh.kyrka Onsd 27 april Avslutningsprogram för föräldrar och syskon 18 flickor har medverkat i kören under våren

Hösten 2011 Höstterminen startade 7 sept med 18 flickor. Sö 9 okt GoDISS medverkade vid fam.gudstjänst i S:t Joh. kyrka Lö 29 okt Kördag för hela DISSfamiljen30 nov Avslutning tills m föräldrar, syskon m.fl.  24 dec kl 10.00 Sång vid julkrubban i S:t Joh.kyrka.

Våren 2012 Start 18 jan, 18 flickor Under året har vi sjungit årstidssånger och andra visor, enkla danser, musiklekar, Alice Tegnér-tema under våren. Söndag 1 april medverkade GoDISS vid fam.gudstjänst Lördag 28 april Konsert med Eva-Lotta Ohlsson, GoDISS och Christine Ödell, S:t Joh.Kyrka. Visor av A Tegnér, O.Widestrand, G.Bornemark, B Bäckström m.fl Konserten avslutade vårens körarbete efter 14 träffar.

Hösten 2012 5 sept startade kören med 18 flickor, varav 7 var nya.  7okt framträdande i S:t Joh. kyrka 29 okt sång för SPF i Kyrkans hus  9 dec Små och stora DISStjejer, Kyrkans hus  24 dec Sång vid julkrubban S:t Joh.K:a

Våren 2013   Start 16 jan., nu med 20 flickor. Sönd 24 mars S:t Joh k:a fam.gudstj. Lörd 7 april Astrid Lindgren-konsert på Teatern med flera barnkörer och Hemvärnets musikkår. Terminen slutade 17 april med sånglekar och glass.

Hösten 2013
Start 4 sept  med 16 flickor i kyrkans lokaler. Visst samarbete med kantor Christine. 17 nov. S:t Joh k:a fam.gudstj. 24 dec Sång vid julkrubban S:t Joh.K:a
 

Våren 2014  Start 22 jan m 15 flickor, Alice Tegnér-visor inför 150-årsjubiléet, 23 mars S.t Joh.kyrka Fam.gudstjänst och Alice-program 28 april SPF Kyrkans hus; Alice Tegnér-program. Terminen avslutades med detta program.

Hösten 2014 Start 3 sept med 18 flickor. Tema för hösten Tillsammans, visor om vänskap och fred.

12 okt Tillsammans, program i S:t Johannes kyrksal, sånger om vänskap och fred. Därefter medverkan i fam.gudstjänsten med 4 sånger.

Våren 2015 Start 21 jan med samma 18 deltagare som under hösten. Blandade visor och sånglekar m.m. under våren. Köravslutning 24 maj med eget program med bl.a. sommarvisor i S:t Johannes fullsatta kyrka. 

Hösten 2015 Start 16 sept med 15 flickor, varav tre var nya. Blandade visor och sånglekar med tonvikt på fred, miljö och vänskap. Orgelmusik i kyrkan av kantor Christine. Sång vid julkrubban på julafton.

Våren 2016 start 20 jan med osäkert antal flickor, några som valde idrott istället för kören och några nya som ville prova på. 13 flickor träffades 14 gånger och hade två framträdanden: 11 maj kl 14.30 Kaffevrån i kyrkan  15 maj kl 15 Fam.gudstjänst S:t Johannes

Hösten 2016 har vi 16 flickor i kören, den yngsta bara 4 år och barnbarn till körledaren. Nio barn är nya och därför blir det lite mjukstart i början, många rörelsesånger och musiklekar. "Öppet hus" för föräldrar och sång vid julkrubban på julafton var de framträdanden som barnen gjorde.

Våren 2017 startade med 13 flickor i blandade åldrar.

Kören har sjungit en blandad repertoar av lek-och rörelsesånger, sånger om årstiderna, vänskap och fred m.m. Torsd. 3 maj uppträdde kören i "Kaffevrån" i S:t Johannes kyrka. Terminen avslutades 14 maj med barngudstjänst och sång i samband med utdelning av barnens bibel i kyrkan. Därmed avslutades också kören GoDISS efter tio år. Körtröjorna fick behållas av flickorna.

 
 

En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på "X-knappen" för att ta bort.