Det här brukade vi sjunga och leka i MINA KLASSER
och BARNGRUPPER 6-9 ÅR
Musiklekar längst ner på sidan
*= Birgittas egna visor
SPOTIFY Här finns 35 av mina egna visor, som jag skapade för mina elever
och för barnen i de körer jag ledde under mer än 30 år.
Du hittar visor om skolstarten, rörelse, känslor, höst, vinter, Lucia, jul, våren, morfar, fred, vänskap, sommar m.m.
Men naturligtvis sjöng vi massor av andra visor också! F.Körling, A.Tegnér, O.Widestrand, G.Bornemark m.fl.
Har du frågor - skicka mail till mig så får du hjälp!
UPPVÄRMNING-RÖRELSE-DANS-LEK-RAMSOR
Jag blir så glad när jag ser dej
Det finns nå´n av varje sort (rörelsesång)
Fötter, ben och kropp... (rörelsesång)
Huvud, axlar, knän och tår... och rumpan går! (rörelsesång)
Nu ska vi snurra...(rörelsesång)
*Klappa stampa snurra
*Alldeles för länge (Sitta stilla) (rörelsesång)
*Rör dej! (Skaka dina händer) (rörelsesång)
Sabokoaja-kadokade (Afrika)
Nu är vi här igen (dans)
..(Anna).......är här idag! (Mel. I am an austronaut)
Bim bam biri biri bam
Äppel-Nisse (sång m jenkadans)
En bonde i vår by (danslek)
Gömma nyckel (musiklek)
Björnar och fåglar (musiklek)
Björnen sover
"Doppa kroppen" (musiklek)
Nu ska vi leka namnstafett (sånglek)
*Hänger du med? (Rörelsesång)
Jätten och älvan (musiklek)
Flätan (musiklek)
"Låteri" (musiklek)
*Dange dang (instrumentvisa
Musiklek:"dobido"remsor
Musiklek med bilder Vilken sång?
Vi spelar rytminstrument
Hej tummen upp
Viddeviddevitt (ramsa)
Harrys hare (ramsa)
Å apelsin å apelsin, kiwi (ramsa)
Var inte som en igelkott
*Spöksamba
Rövarna (musiklek)
VI OCH VÅR OMVÄRLD
*OjOjOj vad det är skoj
*GoDISS-sången
*Förlåt
Tänk att du är du (Per Gunnarsson)
*När jag var mycket liten
*How are you today?
*Can you see a dog?
* Vadå!?
*Skvallerbyttan
*Kul att se dej!
*En glad melodi (Två enkla små toner)
*Jorden är vår
*Godnattvisa
*Kom och låt oss sjunga för freden
I min lilla vrå
*Freden börjar med barnen
*Solen lyser bara för oss
* Får jag hålla din hand?
* Rätt-visan
Dona Nobis Pacem
*Hurra-visan
*Klockan tickar*...
Kumbaya (Afrikansk sång)
Åsnefålen (Anita Bohl/Jerker Leijon
När solen går upp (O.Widestrand)
Mina fem sinnen (O.Widestrand) Bra för inlärning
Lyssna riktigt noga (O Widestrand). Bra för avslappning och lugn
Månen (O.Widestrand)
Vi bygger opp (O Widestrand)
Gå i solen (G.Bornemark)
Bara en (G Bornemark)
Önskeringen (G Bornemark)
När man är liten och trött (Andeby) Bra för att få ner tempot
VINTER-LUCIA-JUL
*Nu kommer vintern (Små flingor...)
*Den första snön
*Änglar sjunger (julvisa)
*Tomtevisa
*Mjuka paket
*Lucia är en flicka
*Nu väntar vi på julen
*God Jul (En stjärna i vårt fönster)
Father Christmas
Låt oss alla tända vårt ljus idag
I krubban i stallet
TEMA-VISOR
Astrid Lindgren-visor
Kattvisor
Djurvisor:
Valpen min
Vår lilla fru katt
Var bor du lilla råtta
Vem krafsade på dörren (Hallqvist/Boldeman)
Imse Vimse "Rockspindeln"
Jag är en liten kanin
En flodhäst kom till mej
Teddybjörnen Fredriksson
ÅRSTIDERNA-VÅR-SOMMAR
*En påskkäring är jag
* Äntligen vår!
Årstiderna, månaderna, veckans dagar. Bra för inlärning och drama
Januari börjar året
Måndag är så mallig (sång och lek) Bra för inlärning och drama
Måndag gör jag ingenting...
* Nu är det sommar!
* En försommardag
* Sommarvals
När solen går upp
Vårfunderingar
Alice Tegnér-tema
Fakta om Alice Tegnér
Nu ska vi sjunga-sånger
Nu ska vi leka skola ( Nu ska vi sjunga)
Världen är så stor så stor (Nu ska vi sjunga)
Blåsippan ute i backarna står ( Nu ska vi sjunga)
Bä bä vita lamm
Videvisan och många fler visor
Små små fågelungar
Lyckans land (Vid en väg på en sten)
Lennart Hellsing-Tema
Herr Gurka
Hej sa Petronella
Där uppe i gardinerna
Trollringen
Rövarna
Evert Taube-tema
Pappa kom hem
Oxdragarsång/ refrängen
Rönnerdahl han skuttar/vers ett
Bach-tema m berättelse och musik på orgel
Lite om W A Mozart
Kom hör min vackra visa (Mozart)
Här är en del praktiska tips för sångstunder med yngre barn, litteratur, övningar och sånglekar.
"Barn i kör" av Gunnel Fagius och Eva-Katharina Larsson, Verbum. är en bra bok i ämnet. Idéer och metoder, Den innehåller allt man kan behöva veta om barnkörer, hur man startar, får deltagare, sjunger upp, tacklar problem, väljer repertoar etc. Jag köpte boken för många år sedan på Barnkörstämman i Skinnskatteberg, direkt av Gunnel Fagius, som jag träffat flera gånger sen dess.
Musik utan gräns av Olle Widestrand är en annan utmärkt bok med otroligt många bra tips. Där hittar du allt - inte bara om kör utan tematips, musiklekar, notinlärning, rytmövningar, musiktävlingar...ALLT ! Boken finns nog på bibliotek, är utgiven av Svensk skolmusik.
Barn och sång av Gunnel Fagius, Studentlitteratur är ytterligare en bra bok i ämnet.
Christer Gudmundsson: Lär med musik (Brain Books -92) (Ekelunds förlag -98)
Så här gjorde jag i min kör GoDISS, 16 flickor 5-9 år gamla:
Varje gång vi ses - en gång i veckan - börjar på samma sätt med bekanta visor och rörelsesånger, ett pass på 6-7 min i snabb följd. Barnen känner igen visorna och vet att det är för att få igång kroppen och rösten som vi sjunger dem. De har kanske suttit stilla på vanliga lektioner under dagen och har mycket spring i benen.
Därefter repeterar vi inlärda sånger, lär oss något nytt och släpper fram olika förslag som barnen har själva i den mån vi hinner.
Den här arbetsgången har vi i stort sett varje gång för att barnen ska känna igen sig och bli trygga i gruppen.
Vårt ”Startpass” och arbetsgången i GoDISS
1. Jag blir så glad när jag ser dej! (mel. från Israel finns bl.a. i boken Sjung med, Olle Widestrand s 26)
//:Jag blir så glad när jag ser dej!
Jag blir så glad när jag ser dej!
Jag blir så gla-ad när jag ser dej!
Jag blir så glad, så glad, så glad när jag ser dej! ://
HEJ!!!
( sjungs 2 ggr, hoppa upp på HEJ)
2. Det finns nå´n av varje sort,
nå´n är lång och nå´n är kort,
nå´n är stark och nå´n är svag,
men ingen är precis som jag! (böj och sträck)
3. Fötter, ben och kropp,
armar, hals och huvudknopp –
det är jag! (det är DU!)
(sjungs 2 ggr, peka på dej själv-på kompisen)
4. Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
Ögon, öron, kinden klappen får.
Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
5.Nu ska vi snurra, snurra, snurra! (Andeby/Wanngren)
Nu ska vi snurra, snurra, snurra!
Nu ska vi snurra! - tills det säger STOPP !
(hoppa, dansa, flyga, smyga etc. Slutar med "Sätta oss i ringen" och då har alla fått leka av sig ordentligt. )
- Här är några tips på mu-lekar:
Mat-prata; favoritmat i kör, två eller flera grupper i talkör
Pantlek med musik; lämna föremål, bestäm vad man ska göra för att få tillbaka.
Tvåstämmigt (bä-bä - lunka på) (Tre-stämmigt, lägg till Spanien är ett land)
Önskelappar; Rita/skriv önskesång/er på varsin lapp, dra lapp ibland....sjung
Fem - i – topp; barnens egen favoritmusik, spela - ha omröstning
Legato-ring; Stilla musik, i ring, fingertoppskontakt-upp-ner-blunda.
Pinnar; "trollpinne" :gissningslek: Vad har jag? kam, tandborste, flöjt etc
Remsor; textrad ur visa, klipp isär, blanda – vilken sång?
Do-bi-do-texter ex ...i skogen gick... vilken sång?
Ärtpåsar; på huvudet-balans, kryp under möbler, kliv över kuddar, knip fast med tårna, mellan knäna, till musik
Klang-spel; tai-chi mjuka, tysta rörelser till pling-plong-musik
Balans; hoppa, skutta till musik, stanna på ett ben, håll balansen
Gå på rumpan; sitt på golvet, gå runt på rumpan i takt till musik
Diagonalövn. t. musik; v.armbåge mot h.knä, växla, h.hand klappa v.fot, växla...
Doppa kroppen: Spela musik på CD el. piano, stanna, läraren säger ett tal 1-10, doppa så många kroppsdelar i golvet, upp igen, nytt tal...
Gömma nyckel: En elev går ut, göm en stor nyckel, vägled den som letar genom att sjunga starkare ju närmare han/hon kommer nyckeln.
Fåglar- björnar: Dela barnen i två grupper, björnar och fåglar.Mörka toner på piano - björnarna är ute och lufsar, ljusa toner - fåglarna flyger, mörkt och ljust - alla är ute i skogen samtidigt - utan att störa varandra.
Statyer (känslor) : Spela musik, stanna, alla visar en känsla med kroppen: arg, glad, trött etc. Statyer visa olika sporter med kroppsspråk, gissa varandras sport.
Jag har lagt olika småsaker och bilder i en väska. Tex. en häst, en gran, en bil, ett barn, ett hjärta osv. Delar barnen i två lag och låter ett lag i taget komma på en sång kring saken. Varje lag får alltså chansen och första laget får sedan ännu en chans. Sedan börjar det andra laget som då har två chanser. Roligt, trevligt och uppskattat.
-
Leta kompis Lappar med början på texten till barnsånger som alla känner till, två kopior av varje och dela sedan ut till barnen. När alla har fått varsin lapp ska de nynna på sin låt, gå runt och försöka hitta en kompis som har den andra lappen. De kan sätta sig ned när de funnit sin kompis.
Vi låtsas att tamburinen är en bricka. På brickan står tant Augustas fina kristallglas som hon köpt i Kina. Vi beundrar glasen och skickar tyst och försiktigt runt tamburinen i ringen. Allra sist får läraren/ledare tillbaka brickan - låtsas tappa den med ett stort skrammel. Alla hoppar högt och skrattar!
Farbror August tog med en skallerorm hem från resan - skicka runt och nu skramlar det hela tiden - ingen vill behålla tamburinen.
Leken går bara att göra en gång....men är mycket uppskattad!
(Från Lektion.se)
osal, 10 nov 2012, 16:31
Hej Birgitta!
Jag testade din lek med tamburinen som en bricka/orm... Jag har musik med fyra olika grupper i år 2. Barnen var extremt koncentrerade och fokuserade på att brickan skulle gå runt tyst och "obemärkt". När brickan sedan kom till mig och jag "tappade" den blev de först nästan skräckslagna för att sedan brista ut i ett härligt skratt! Mycket roligt tyckte vi alla!! Extra härligt eftersom jag har elever som många gånger har svårt att fokusera och samarbeta... Tillfället kändes magiskt! (I en av grupperna var dock brickan tvungen att gå runt flera varv för att några elever inte kunde låta bli att skramla och tappa...ändå blev slutet med min "klumpighet" lyckad.)
Tack för tipset!
skovde03, 10 nov 2012, 17:42
Så kul att det blev lyckat! Jag har inte hittat på leken själv utan fått tipset för många år sedan på en musikkurs. Det är roligt att man kan dela med sig och inspirera andra och ännu roligare är det att få ett tack för tipset!! Kram till dig!/ Birgitta (moderator i musikgruppen)
- Tänk på att det som ungarna kallar "barnsligt" ofta är ett uttryck för rädsla att göra bort sig inför de andra som de tror är mycket större och tuffare. Innerst inne gillar de fortfarande att få vara barn och känna att det är OK.
- Det är ofta så att om man blandar in historik kring den som skapat visorna, berättar om bakgrunden m.m. och gör det till ett temaarbete i klassen/gruppen, så kan väldigt mycket accepteras som är både kul och lite barnsligt.
Ett exempel: Lennart Hellsings underbara ramsor och sånger med både tungvrickning och klurigheter, enkla eller svåra melodier, t.o.m. lite tvåstämmigt eller kanon.
- Jag gjorde för några år sedan mycket uppskattade temaarbeten/konserter med flera klasser åk 1-3, de fick både historik, skriva egna ramsor och måla egna bilder till en utställning. Vi höll på en hel termin och det blev mycket uppskattat - trots det barnsliga med bl.a. Här dansar herr Gurka m.m.
Exempel två: Alice Tegnér, hennes liv och hennes visor, tema för en hel termin om man vill, med sånger, danser, bild, historik etc. Tacksamt tema för F-2.
- Fler tips: Tema djur, årstider, sätt att resa, vänskap, fred…
-
Här är några länkar till visor som jag använt bl.a. på en kördag för 6-12-åringar. Visor med texter som passar året runt, som har enkla melodier och är lätta att lära in. De finns även på Spotify.
2.
När jag var mycket liten
3.
Freden börjar med barnen
6.
Kom och låt oss sjunga för freden